Hírek : Előzetes: Török Nagydíj |
Előzetes: Török Nagydíj
Dani 2006.08.24. 17:57
Véget ért a háromhetes szünidő a Forma-1-ben és a hétvégén ismét felbőgnek majd a motorok a Török Nagydíjnak helyet adó Isztambul Parkban. A pálya különleges karakterisztikája már önmagában garancia egy izgalmakkal teli versenyre.
A Török Nagydíjnak helyet adó Isztambul Park azon kevés pályák egyike, ahol a versenyzők az óramutató járásával ellentétes irányban köröznek. Ebből kifolyólag hatalmas kihívást tartogat a résztvevők számára a versenynaptár legfiatalabb ringje, mely közepes leszorító erőt, jó egyensúllyal rendelkező autót, erős motort, és nem utolsó sorban egyenletes teljesítményt követel meg a pilótáktól.
A tavalyi évben első alkalommal megrendezett Török Nagydíj megmutatta, hogy a versenyzők számára hatalmas kihívást tartogat a hullámzó, némely helyen meglepően puklis burkolat. A pálya legkritikusabb pontja kétségkívül a nyolcas kanyar, melyről a hétvégén még rengeteget fogunk hallani. Az igen egyedi kanyarkombináció sokakat megtréfált a tavalyi évben, és idén is erre lehet számítani. A csapatok kíváncsian várják, miként alakul majd az aszfalt állapota a hétvége során, hiszen a puklis, durva burkolat kulcsfontosságú lesz a gumiválasztásban. Egy másik ismeretlen tényező, hogy egyelőre még nem tudni, milyen hatással lesz az idei évben bevezetésre került V8-as motorok használata a beállításokra.
A meteorológusok szerint nagy meleg várható a hétvégén, így ez egy komoly szempont lesz a csapatok számára. A motorok megóvásának érdekében a tesztversenyzőkre komoly feladat hárul majd a pénteki szabadedzéseken, így azon a csapatok előnyben lesznek, melyek jogosultak extra autó futtatására a pénteki tréningeken. Azok, akik valamilyen okból kifolyólag nem tudnak elég kört teljesíteni az első nap, komoly gondban lehetnek a hétvége további részében. Egy azonban biztos: a megbízhatóság lesz a legfontosabb.
Mivel a tavalyi évben a nyolcas kanyart többen is elvétették, idén is kulcsszerepet kaphat a pálya ezen szekciója. Az időmérő edzésen problémát okozhatnak a pórul járt autósok, akik miatt előkerülhet a sárga vagy a piros zászló, ezzel akadályozva másokat a zavartalan továbbhaladásban, nem is beszélve arról, hogy akár még büntetéseket is kioszthatnak - elég csak a Magyar Nagydíjra visszaemlékezni.
A hétvége két legnagyobb esélyese kétségkívül a bajnokság élén álló Renault és a Ferrari, ám akár a McLaren és az első győzelmét megszerző Honda is beleszólhat majd az élen folyó küzdelembe.

Visszatekintés - Török Nagydíj (2005)
Kimi Raikkönen egy relatíve nehéz autóval került a pole pozícióba a tavalyi Török Nagydíjon. Mellőle a Renault olasz versenyzője, Giancarlo Fisichella indulhatott, akit csapattársa, Fernando Alonso követett Juan Pablo Montoya előtt. Az időmérő legnagyobb vesztesei Michael Schumacher és Jacques Villeneuve voltak, akik mért kört sem teljesítettek, így a mezőny végéről indulhattak.
A vasárnapi versenyt a BAR istálló japán pilótája, Takuma Szato a boxból kezdte meg, ugyanis a sportfelügyelők törölték idejét, így a brackley-i bázisú csapat úgy döntött, jól megtankolja a Hondát.
Raikkönen gyengén kapta el a rajtot, így a könnyebb autóval induló Fisichella sikeresen elment a McLaren mellett, míg Alonso is elkezdte kóstolgatni riválisát. Giancarlo azonban a kilences kanyart szélesen vette, így Raikkönen meg tudott érkezni mellé, akinek ekkor már teljesen a nyakán volt Alonso. Végül mindketten elmentek Fisichella mellett, majd Raikkönen elkezdett elszakadni a követő bolytól.
A mezőny végén Schumacher elkerülte a kalamajkát és felugrott a tizenegyedik helyre, miközben Massának be kellett mennie a boxba egy új orrkúpért. A Red Bull versenyzői, Klien és Coulthard feljöttek a hetedik, nyolcadik helyre, miközben Button a tizenkettedik pozícióban tanyázott, ám egy körrel később mindkét Ferrarit megelőzte. A Williams versenyzői néhány kör különbséggel ugyanabban a kanyarban kaptak jobb hátsó defektet, aminek következtében Webber és Schumacher összeütközött, így mindkettőjük autója javításra szorult.
A Renault duója már korán kiállt a boxba, akiket nem sokkal később a Toyota versenyzői is követtek. Montoya sem várt sokáig, ám neki nem volt problémamentes a kiállása. A nyalókás ember ugyanis zöld jelzést adott, majd pillanatokon belül meggondolta magát - ám már későn -, így a kolumbiai elütötte egyik szerelőét, akinek szerencsére nem lett komolyabb baja. Webber és Heidfeld új gumikkal ismét versenyben voltak, ám pár kör leforgása alatt másodszor is defektet kaptak, így a Williams úgy döntött, biztonsági okokból feladja a küzdelmet.
A Red Bull versenyzői egyre feljebb kúsztak a mezőnyben, ugyanis autóik rengeteg üzemanyagot cipeltek. A Renault pilótái ismét előbb álltak ki, mint a McLaren duója, így a wokingiak szinte már zsebükben érezték a kettősgyőzelmet, mikor jött Monteiro, és három körrel a futam vége előtt lekörözöttként nekiütközött a második helyen autózó Montoyának, akinek versenygépe megsérült, így a mögötte érkező Alonso könnyedén el tudott menni mellette.
Török Nagydíj - verseny:
1. - Raikkonen - McLaren-Mercedes (M) 1h24:34.454 2. - Alonso - Renault (M) + 18.609 3. - Montoya - McLaren-Mercedes (M) + 19.635 4. - Fisichella - Renault (M) + 37.973 5. - Button - BAR-Honda (M) + 39.304 6. - Trulli - Toyota (M) + 55.420 7. - Coulthard - Red Bull-Cosworth (M) + 1:09.296 8. - Klien - Red Bull-Cosworth (M) + 1:11.623
Leggyorsabb kör:: Montoya, 1:24.770

Időjárás
A meteorológusok előrejelzései szerint napos, meleg hétvége elé néz a Forma-1 száguldó cirkusza. Mindhárom nap 30 fok fölött lesz a levegő hőmérséklete, és széllökésekre sem kell számítani. Az aszfalt hőmérséklete igen magas lesz, így a csapatoknak komoly figyelmet kell fordítaniuk az autók hűtésére, illetve a gumik kiválasztására. Esőre nincs sok esély, ám bármi megtörténhet.
Abroncsok
A Magyar Nagydíj bebizonyította, hogy a Bridgestone esős abroncsai jócskán elmaradnak riválisai termékeitől, így a japánok partnercsapatai csak reménykedhetnek, hogy jó lesz az idő. A két gumigyártó között vélhetően minimális lesz a különbség az isztambuli megmérettetésen, ám nem csak a teljesítményre, hanem a konstrukciók megbízhatóságára is komoly figyelmet kell majd fordítaniuk a csapatoknak, hiszen a pálya egyes szekcióiban komoly erőhatások érik az abroncsok falát.
Stratégia
A két kiállásos stratégia lesz a legnépszerűbb a hétvégén, ám az élcsapatok számára a három kiállás is eredményes lehet, feltéve, ha versenyzőik nem ragadnak be mások mögé, és könnyedén megelőzik a lassabban haladókat. Azok a versenyzők, akik a mezőny végéről rajtolnak, az egy kiálláson is elgondolkozhatnak, bár a pálya karakterisztikája, és a burkolat érdessége miatt kockázatos lehet ez a választás a gumik szempontjából.
Következtetés
Minden paraméter arra utal, hogy egy fergeteges verseny előtt állunk. A pálya karakterisztikájából adódóan Isztambulban valóban az állhat majd fel a dobogó legmagasabb fokára, aki a legjobb csomaggal rendelkezik. Az előzés sem lehetetlen, a versenyzők tudása valóban kijön, így egy izgalmakkal teli, mozgalmas futam van kilátásban. A két legnagyobb esélyes kétségkívül Alonso és Schumacher, ám nem szabad megfeledkezni Raikkönenről sem, aki duplázásra készül az idei esztendőben. A Toyota és a Honda versenyzői jók lehetnek a dobogóra, ám az, hogy miként alakul majd a befutó, csak vasárnap délután derül ki.
Program
Török Nagydíj - Hivatalos program |
Program |
 |
Idopont |
2006. augusztus 25. (péntek) |
 |
Pénteki elso szabadedzés |
 |
10:00-11:00 |
 |
Pénteki második szabadedzés |
 |
13:00-14:00 |
 |
2006. augusztus 26. (szombat) |
Szombati szabadedzés |
 |
10:00-11:00 |
 |
 |
Idoméro edzés |
 |
13:00-14:00 |
 |
2006. augusztus 27. (vasárnap) |
 |

Verseny |
 |
14:00-16:00 | |
|